Eurovision

Eurovision

måndag 7 maj 2018

Mitt tips – så tror jag det går i semi 1 och 2

På senare år när jag har försökt tippa utgången av semifinal 1 och 2, så har jag varit väldigt hämmad av att jag ”tänker i halvor”.
Alltså att jag ser till ”halva ett” och ”halva två” i startfältet, och utgår från att det bara kan bli ett visst antal låtar som går vidare från respektive halva – i synnerhet från halva ett, där antalet finalister aldrig har varit högre än fem. Jag är inte ensam om att tänka så: det är många statistikbitare som helt seriöst begränsar sitt tips med hänsyn till den faktorn. Och jag borde ju egentligen inte vara så insnöad på det där, för jag vill inte vara slav under statistiken, och inte svälja några myter som bygger på att ”det där har inte hänt, alltså kan det inte hända”. (Sådana resonemang blir förr eller senare alltid motbevisade.)
Likväl står jag här nu och ska tippa årets två semifinaler och kan inte låta bli att tänka att det bara får vara fem finalister från halva ett. Det ger mig problem, för i såväl semi 1 som semi 2 finns det betydligt fler tänkbara finalister i halva ett än vad som får plats i finalen, om man nu envisas med att det bara blir fem stycken.
Överlag känns det svårtippat i år, inte bara i respektive semifinal utan också vem som vinner alltihop. Där har det sagts att vi egentligen skulle kunna hamna var som helst nästa år utom möjligen i Reykjavik. Men finalen återkommer jag till på fredag, nu håller vi oss till semifinalerna.
(Se mina personliga omdömen/betyg på bidragen i semifinal 1 och 2 här och här.)
Bara en parentes till innan jag börjar: det har varit en del snack på förhand om att det inte är några LED-skärmar på scen i år, då Portugal har skippat det (det sägs att detta är ett initiativ av Salvador Sobral, som vill uppmuntra till ”riktig musik” …) och vissa ser det som en faktor att ta i beaktande. Mitt intryck är emellertid att det där med de uteblivna LED:arna inte gör så stor skillnad, för de flesta länder kommer med diverse gimmickar och tekniska finesser till sina nummer i vilket fall (inte minst Sverige). Så det tänker jag inte ta så stor hänsyn till.

Vi börjar väl med semi 1. Här hittar vi många av de länder som har legat högt på oddslistorna och nämnts i förhandsspekulationerna, och de flesta av dem går ut i den första halvan: Israel, Tjeckien, Belgien, Bulgarien och Estland. I samma halva återfinns även Azerbajdzjan som aldrig missat finalen tidigare, och Vitryssland och Litauen som är outsiders som kan skrälla. Egentligen är det bara Island och Albanien som jag är beredd att utesluta redan från början i den halvan (de är för anonyma, särskilt Island).
Semins andra halva är på papperet svagare, men innehåller ändå potentiella finalister så det räcker. Cypern startar sist, har stor slagkraft och lär kunna känna sig ganska säkra – de har seglat högt upp i tipsen under repetitionerna. Grekland och Armenien är vana vid att gå till final för det mesta, men de sjunger båda på sina egna språk i år och har låtar som kanske är mindre omedelbara för publiken – kan det påverka? Finland är ytterst svårbedömt, kan bli flipp eller flopp, det är omöjligt att ens gissa förrän på tisdag kväll. Schweiz och Irland kan vara outsiders, Österrike verkar vara tillräckligt populära för att gå vidare men man vet aldrig. De enda som börjar kännas ganska så ”doomed” från denna halva är Makedonien och deras märkliga låt med alla stilbyten, och så Kroatien, även om de tydligen har blivit mer tippade nu under repen.
Jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja … jag kan kanske inleda med att plocka ut de länder som känns säkra från semin som helhet. Det är i nuläget Israel, Tjeckien och Cypern. Estland får nog räknas dit också, för deras operanummer med enorm svallande klänning har verkat väldigt stabilt. Sedan vill jag nog trots allt ändå ha med Grekland – de har en så kraftig diaspora som röstar på dem att de kan räkna med final såvida de inte verkligen gör bort sig, och jag tycker inte att de gör det i år. Egentligen gäller samma sak för Armenien, men dem avvaktar jag med ett tag, de är mer anonyma än Grekland.
Det var fem. Om vi sedan tar itu med det där getingboet till första halva lite närmare, så vill jag sticka ut hakan lite där och påstå dels att Azerbajdzjan missar för första gången detta år (eftersom låten är så bagatellartad att den skrämmer bort juryn som har hjälpt Azerbajdzjan tidigare), dels att Belgien inte pallar trycket utan sjunker undan i anonymitet. Jag utesluter alltså de länderna som finalister. Istället vill jag uppmärksamma Vitryssland, som har en känd artist med en spektakulär show där han ”blöder rosor”, och Litauen som är känslosamma och kan fylla en kvot för ”stillsamt och långsamt inslag”. Jag tror att de två länderna skräller. Om man sedan till detta lägger att Bulgarien nog borde kunna ha tillräckligt genomslag, så är jag nu uppe i sex finalister från halva ett, och det är ju strängt förbjudet – men jag klarar mig ur denna statistiska knipa genom att påpeka att Bulgarien med startnummer 10 av 19 matematiskt sett inte är i halva ett utan precis mittemellan halvorna. Se där, då kom jag på ett sätt att bryta mot den där kutymen med halvorna och samtidigt inte göra det. :)
Jag har nu två finalplatser kvar att dela ut, till halva två – och där har jag att välja mellan Österrikes gospel, Finlands monsterplastpop, Schweiz rock, Armeniens inhemska nedtempo och Irlands lugna ballad. Svårt … men Finland tror jag sjunger bort sig, och det finns inte plats för både Armenien och Irland i det lugna facket, så där väljer jag bara en av dem båda och just nu känns det mer troligt med Irland. Sista platsen får då antingen Österrike eller Schweiz, och då blir det nog Österrike, även om jag själv tycker bättre om Schweiz.
Mitt tips av finalister från semi 1 blir alltså Tjeckien, Litauen, Israel, Vitryssland, Estland, Bulgarien, Österrike, Grekland, Irland och Cypern.

Så tar vi semi 2, och inte heller där kan jag låta bli att tänka att jag bara har fem finalplatser att dela ut åt den första halvan. Jobbigt eftersom både de ständiga finalisterna Ryssland och Rumänien, glädjepillret Moldavien, vikinganumret från Danmark, Nederländernas respektabla countryrock, juryns stora fjäskobjekt Australien samt Norge med Alexander Rybak finns i denna halva … det är faktiskt väldigt mycket mer som händer där än längre fram i startfältet. Det är bara San Marino som känns väldigt uteslutna härifrån, och i praktiken Serbien också.
I andra halvan finns det några länder som kommer att sticka ut, därför att de kommer in med fart och fläkt på olika sätt i ett smågrötigt startfält: Polen med DJ-housestuk, Ungern med hårdrock och Sverige med käck modern rytmisk pop (eller vad man nu ska kalla det, jag tycker det är slätstruket, men Europa diggar det nog). Ukraina ligger också bra till eftersom de går ut sist med ett rejält upptemponummer, men övriga länder i den här halvan kan nog få det svårt, även om man inte ska utesluta att någon av dem överraskar. Det är nog i så fall Lettland och Slovenien som har chans att göra det: Georgien, Malta och Montenegro känns rökta.
Är det möjligt att det blir fler finalister från halva ett än halva två i den här semin då? Svår balansgång … ingenting är omöjligt och halva ett är som sagt intressantare, men samtidigt är det ett faktum att de som startar senare blir lättare ihågkomna, så hur gör man? Jag får väl även här börja med att plocka ut dem som känns helt säkra från hela startfältet: det är för mig Norge och Moldavien i halva ett, och nämnda kvartetten Polen, Ungern, Sverige och Ukraina i halva två. I Ungerns fall kan det vara önsketänkande från min sida, men jag tror faktiskt att de kommer att göra intryck, och Moldavien känns numera säkra för att de den senaste veckan fått Eurovision-kretsarna att gå i taket av lycka med sin klämkäcka balkanpop.
Några aspekter att ta hänsyn till är att Nederländerna tydligen inte alls har imponerat på repen utan för närvarande sjunker som en sten på listorna; att det har blivit besvikna reaktioner även på Australien; samt att alla hoppfullt verkar längta efter att Ryssland inte ska bli uppropade på torsdag och sätter sina odds därefter. När jag funderar närmare på saken så tror jag att Australien nog kommer att krångla sig vidare trots motgångarna (jag misstänker korrumperade jurygrupper som får betalt för att uppmuntra gästen från ”down under”), men att det kanske blir värre för Nederländerna, inte minst för att jag redan har fyllt rockkvoten med Ungern. Vågar jag sedan tippa på allvar att Ryssland ska missa? Eller att Rumänien ska göra det? Och så har vi Danmark … där påstår jag faktiskt med en dåres envishet att vikingamusiken kommer att gå hem, Danmark blir ytterligare en finalist.
Ursäkta om mitt försök till diskussion här blir lite hoppigt, men jag är nästan klar. Jag tror faktiskt i slutändan att Ryssland kommer med (tyvärr, jag hade helst sett att de fått respass), men Rumänien får jag offra, det är nog bara min egen partiskhet som gör att jag vill hålla fast vid dem och det får jag lägga av med. Den sista platsen får jag istället ge till någon i den andra halvan. Inte Slovenien, för enligt rapporterna håller de på att sabba hela sitt bidrag med någon sorts manöver där de pausar musiken i flera sekunder och töntigt ropar åt publiken att sjunga med … kanske Lettland då? Den låten är ju faktiskt lite ”classy”. Kan vara i juryns smak.
Så får det bli. De finalister jag tippar från semi 2 är därmed Norge, Danmark, Ryssland, Moldavien, Australien, Polen, Ungern, Lettland, Sverige och Ukraina.

Den som är vän med mig på Facebook kommer att få se ytterligare tips av mig, som jag lägger in under semifinalkvällarnas gång, när jag sett hur det ser ut i TV. Så brukar jag göra och för det mesta har denna ”sista minuten-justering” gett mig ytterligare en poäng eller två. Men här på bloggen är det nu det här tipset som gäller och det jag står för i efterhand.
Väl mött vid TV:n!
(Obs! Jag tar inget ansvar för pengar som går förlorade genom att folk läser mitt tipsförslag och satsar en massa kosing med utgångspunkt från det …)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar