Eurovision

Eurovision

fredag 9 mars 2018

Inför finalen – kan skämtbidragen ha en chans i år?

Så var vi framme vid slutet på denna Melodifestival, som ju av många sägs vara mycket sämre än tidigare år. Jag har även själv spontant tyckt det, men å andra sidan ser jag att jag tyckte det förra året också. Kanske är det inte så illa i alla fall. Det har påpekats på sina håll att årets MF-låtar inte är sämre än vanligt, däremot är de mindre omedelbara – de är mer moderna radiolåtar numera, och moderna radiolåtar är inte gjorda för att som en schlager slå knockout vid en första lyssning, utan de ska växa något långsammare än så. Även om nu inte detta gör så stor skillnad för mig (eftersom jag ofta är rätt likgiltig för moderna radiolåtar …) så är denna teori tänkvärd, och därför utesluter jag inte att 2018 kanske ändå inte var någon katastrofårgång.
Men under alla omständigheter verkar ju många ha tyckt att den var det, och det är denna katastrofala turné som nu ska få ett slutresultat, och detta slutresultat ska jag försöka uttala mig om.

Det jag hittills har tänkt hela tiden när jag blickat fram emot året Melodifestivalfinal, det är att det inte är särskilt svårtippat i år, därför att Mariette lär ta hem det. På något sätt har det rent instinktivt känts som att det är hennes tur nu, att många faktorer talar för det.
Den uppfattningen får jag kanske justera nu när finalen närmar sig på riktigt. Mariette verkar i förhandsspekulationerna ha passerats fullständigt av Benjamin Ingrosso, och även Felix Sandman har de senaste dagarna klivit fram rejält som vinnarkandidat. Sedan ska vi inte glömma bort att Samir & Viktor är väldigt populära med sitt shufflande för närvarande.
Eller nej förresten, dem kan man inte tippa på, för Samir & Viktor är ett plojbidrag framfört på svenska och sådant brukar alltid juryn ta ner något fruktansvärt. Så de kommer då rakt inte att vinna.
Om inte … om inte 2018 blir året då ett plojbidrag lyckas ta sig hela vägen fram? I så fall kanske till och med Rolandz har en chans att göra det?

Ja, vi kanske ska börja från början med förutsättningarna.
Precis som förra året kan vi räkna med att tittarnas röster kommer att bli jämnt utspridda, på grund av det sedvanliga missbruket och felhanteringen av hjärtröstandet. Det kan därför i likhet med 2017 bli en situation där juryns favorit, om de har en tydlig sådan, kliver fram och snor åt sig segern som Robin Bengtsson något oväntat gjorde. Och då ligger det nära till hands att tro att den där tydliga juryfavoriten blir Benjamin, eller Mariette eller Felix, eller kanske någon dark horse som Martin Almgren eller John Lundvik.
Förutsatt då att inte juryerna sprider ut sina röster lika mycket som tittarna gör.
Vilket jag faktiskt tror kan bli fallet.
Det som får mig att tro det är delvis urvalet av länder som jurygrupperna kommer från i år. Det rör sig om dessa elva: Albanien, Armenien, Australien, Cypern, Frankrike, Georgien, Island, Italien, Polen, Portugal, Storbritannien. Och det är egentligen en ganska lustig samling. I en hel del fall är det ganska små och udda länder, som ligger långt bort, som kanske inte har riktigt det internationella musiktänkande vi är vana vid (och det ser jag inte som något negativt!), som kan ha ganska annorlunda åsikter, och vars juryarbete i Eurovision inte brukar ge intryck av att vara särskilt genomtänkt, ärligt talat. Tre av länderna (Albanien, Georgien och Portugal) är också helt nya som juryländer i den svenska Melodifestivalen … vi vet inte alls vad de kan tänkas gilla för något. Jurygrupperna består inte heller av särskilt många personer, och i denna brokiga samling kan omdömena lätt bli godtyckliga. Kort sagt så kan juryerna mycket väl tänkas rösta lite hipp-som-happ!
Därför finner jag inte heller för omöjligt att de skulle kunna ge fler poäng än förväntat till artister som Rolandz eller i synnerhet Samir & Viktor. Kom ihåg hur det var år 2013, när Cyperns jury i Melodifestivalen till mångas bestörtning gav sin tolva till Sean Banan! Det är precis så oväntade saker som jag tror att små avlägsna länder kan få för sig att göra. Cypern är som synes med och röstar nu också, och det är även Albanien, Armenien, Georgien och Island. Jag tror att deras siffror kan orsaka ett och annat höjt ögonbryn på lördag.

Nu skulle nog ändå inte vissa höga poäng från små länder till skämtbidrag kunna leda ända till seger, i normala fall … men låt mig då påminna om att vi har ytterligare en aspekt att ta med i beräkningen, nämligen att poängsystemet är något annorlunda i år. Jurygrupperna delar inte längre ut poängen 1-2-4-6-8-10-12, utan nu ger de en komplett ESC-skala: 1-2-3-4-5-6-7-8-10-12. Det betyder att det är mer poäng att dela ut och att varje jurygrupp ger poäng till alla låtar utom två. Vilket kan innebära mer utslätning av juryns siffror – att juryn inte får någon tydlig favorit längre, att det blir jämnare.
I det läget, om det ser ganska jämnt och dramatiskt ut efter att alla jurygrupper röstat, och om antingen Samir & Viktor eller Rolandz eller båda två ligger högre upp på listan än många tippade – vad kan hända då? Jo, då finns det faktiskt utrymme för svenska folket att avgöra genom att lyfta fram ett skämtbidrag till första plats!
Och detta skulle kunna hända, eftersom missnöjet med bidragens kvalitet har varit så utbrett i år. Jag tror att proteströstning på plojbidrag kan tänkas förekomma mer än vanligt. Det var säkert därför Rolandz gick direkt till final i Örnsköldsvik, och samma fenomen kan lyfta upp dem nu. Liksom Samir & Viktor, som folk (i synnerhet de röststarka barnen) gärna klickar rejält på.
Det är mycket som ska stämma för att det här ska bli verklighet, men tänkbart är det. Kom ihåg var ni läste det först om det blir så. Skrällseger för Samir & Viktor.

Sedan påstår jag inte att jag verkligen tippar på seger för dem eller för Rolandz (kanske framför allt inte för Rolandz). Bara att om det alls är möjligt för plojbidrag att vinna MF, så är nog tillfället nu.
Det kan förstås också mycket väl hända att såväl tittare som jury ändå bestämmer sig för att rösta mer konventionellt, på förhandsfavoriterna, och då vinner Benjamin eller kanske Mariette (som jag först tänkte). Kanske Felix om de röstande plötsligt blir på humör för något dystert och avskalat, men det tror jag inte … numret är lite för svårt för det, och alltför många ser nog mest bara en efterapning av Salvador Sobral.
Vad gäller övriga bidrag så verkar den allmänna meningen vara att man inte ska räkna ut dem heller, därför att det i år är så jämnt och oförutsägbart att nästan vem som helst skulle kunna vinna – men jag tror för min del inte att de andra kommer att ha någon chans. Blir det någon som skräller så blir det som sagt ”plojnumren”.
Fast Margaret förresten … kan hon kanske ta klivet fram med sin cabana? Hon ligger ju bra till för en tolva från sitt hemland Polen i alla fall. Seger för henne är dock verkligen inget jag hoppas på, för lita på att det i så fall blir hätsk debatt om det lämpliga i att någon från Polen representerar Sverige ...

Ska jag komma med ett tips? Måste jag det?
Ja visst, okej, jag tippar att Benjamin Ingrosso vinner. Som läget är just nu känns det som han har bäst förutsättningar att få den högsta kombinationen av tittar- och juryröster.
Men jag hade egentligen föredragit Mariette, eftersom hon har en bättre låt och eftersom det borde vara en tjejs tur att vinna nu.
Och medge att det skulle ruska om på ett nästan roligt sätt om det (usch) blev Rolandz!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar