Eurovision

Eurovision

söndag 25 februari 2018

Vad oddsen visar ...

På senare tid har jag fått upp ögonen för den här sidan, där man kan se en sammanställd lista över alla spelbolagens odds när det gäller vilket land som vinner Eurovision Song Contest. Som synes finns det många bolag där man kan spela och satsa på detta – många av dem är brittiska – och den här listan är en mix av alla de bolagens odds. Översta landet på listan har just nu lägst odds sammantaget och kan sägas vara favorit, underst ligger de länder som absolut inte anses kunna vinna. Och längst till vänster syns ett litet diagram som visar hur varje lands odds har rört på sig på sistone. Neråt på kurvan innebär lägre odds, det vill säga att landet blir mer favorittippat (så i det här fallet är det alltså positivt att kurvan går ner).
Det kan tyckas märkligt att ”spelhålorna” redan har satt igång med den här verksamheten, för det är ju över två månader kvar till tävlingen och det är långt ifrån alla länder som ens har valt sitt bidrag än. Men bolagen har alltså hållit på ända sedan i julas någon gång, då det inte var något land alls som hade valt. Och det är just det som är det intressanta. För man kan ju alltså följa utvecklingen på den här listan, i takt med att länderna är inne i sina uttagningsprocesser och så småningom får fram färdiga bidrag, och på så sätt se indikationer på vad som kan tänkas vara på gång.
Dessa indikationer är trovärdiga, för folket på spelbolagen är väldigt insatta och håller järnkoll på vad som händer i ESC-världen, och sätter sina odds därefter. Alltsammans blir väldigt fängslande när man kommer in i det lite. ”Jaså, går det landet upp väldigt mycket nu? Vad kan det bero på? Varför har det blivit så intressant?”

Några exempel på hur det kan se ut:
I början av det här året, när knappast någon hade valt bidrag, låg Sverige överst på den här listan. Vilket inte är så konstigt, för spelbolagen förutsätter ju nästan att Sverige ska komma med något bra och gångbart som har klar vinstchans, vår vana trogen. Emellertid har nu Sverige sjunkit några snäpp de senaste veckorna. Är det en återspegling av att kvaliteten på årets Melodifestival inte anses vara särskilt hög …?
Även Bulgarien har haft låga odds hela tiden, och just nu är det till och med det landet som är den största favoriten. Detta innan vi hört någonting om vem som ska representera Bulgarien och med vilken låt. Oddsmakarna tar förmodligen hänsyn till att landet hållit sig framme rejält i ESC de två senaste åren, och de verkar ha uppfattningen att något bra är på gång därifrån även nu (har de insiderinformation …?) och då blir man ju olidligt nyfiken på vad Bulgarien ska komma med till slut!
Ett annat land som legat konstant bland de översta ett tag är Estland, och det har jag sett beror på att det bland låtarna i årets Eesti Laul finns ett mycket vackert operastycke som heter ”La Forza” (med sångerskan Elina Netsajeva) som tydligen anses kunna vinna hela tjottaballongen. Jag blev så pass nyfiken på denna ”La Forza” att jag faktiskt har lyssnat på den. Och visst är den vacker. Kanske ingen självklar ESC-vinnare, men jag förstår varför oddsmakarna sätter relativt låga odds på Estland när den låten finns med i leken. (Om esterna väljer något annat än den i Eesti Laul-finalen kan de mycket väl rasa neråt på listan omedelbart.)
Även Finland har hållit sig i toppen på oddslistan detta år, något överraskande kanske. Detta beror uppenbarligen på att de kommer att representeras av Saara Aalto, som var med i brittiska X-Factor och därför är känd för de brittiska bolagen som sätter odds. De räknar helt enkelt med att Saara ska vara bra, även innan de hört alla låtarna som hon kommer att tävla mot sig själv med i Finland. (Jag återkommer till detta i ett nytt inlägg alldeles snart.)
Men allra mest intressant i den här oddsutvecklingen är ett land som har klättrat mer och mer uppåt på listan och nu ligger så högt som tvåa. Nämligen Tjeckien. Från att ha varit ett land som ingen räknar med i ESC är de nu alltså favorit, efter Bulgarien … och jag har sett att de har valt ett bidrag också … då måste det ju vara något alldeles speciellt med det bidraget. Jodå, jag lyssnade naturligtvis, för med oddsen i åtanke gick det bara inte att motstå nyfikenheten. Tjeckiens låt 2018 heter ”Lie To Me”, framförd av Mikolas Josef, och det är en ovanlig bit för att vara i Eurovision – men visst kan den överraska, det tror jag också. Det är nämligen en modern hiphoplåt späckad med en ytterst säregen jazzig slinga på trumpet. Jag har genast fäst mig vid den (även om hiphop inte brukar vara min grej) och åter igen så förstår jag hur utvecklingen på ESC-fronten i Tjeckien har kunnat märkas på oddslistan på det sätt den nu har gjort.
(Modigt av Tjeckien att skicka ett sådant bidrag! Jag skulle önska att vi i Sverige kunde välja något ovanligt ibland också.)

Det finns även andra intressanta iakttagelser man kan göra på oddslistan, även längre ner på den, men om jag ska börja gå igenom allt det så kan detta bli ett mycket långt inlägg. :) Det får räcka med att säga att jag för närvarande blir mer och mer besatt av att gå in och kolla på den här oddslistan då och då och följa utvecklingen. Även om jag inte går så långt som att satsa några pengar själv. Det räcker liksom att titta på siffrorna och ”tabelläget” för att få in den rätta stämningen.
Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar