Eurovision

Eurovision

torsdag 11 maj 2017

Spontana reflektioner efter ESC-semifinal 2 2017

* Det första jag kommer att tänka på är ju naturligtvis att det var lite tråkigt att inte Makedonien kom med. Mest för att jag faktiskt gillade såväl låt som framträdande – enligt vad jag har läst så har det inte varit så bra på repetitionerna, men nu tyckte jag det satt överraskande bra och jag var faktiskt i slutändan ganska säker på att det skulle bli rödgult i final. Vilket det då ändå inte blev (kanske var det juryn som ställde till det, om nu Jana inte sjöng lika bra igår kväll?).
Men det var också tråkigt med Makedonien därför att det hade suttit fint med en finalplats åt Jana ovanpå det där frieriet i green room strax innan. Å andra sidan har hon väl något att trösta sig med nu då … Det var ett snyggt ögonblick det där – jag tror inte det har varit något frieri i Eurovisionhistorien tidigare (om man inte räknar med Finlands låt ”Marry Me” 2013, och det gör man ju inte). Sedan är jag ju egentligen lite skeptisk till sådana där offentliga överraskningsfrierier där den utvalda i praktiken inte kan bestämma själv … tänk om Jana hade velat säga nej? Men för all del. Det var ändå kul. Och kul att hon genast bjöd in allesammans till bröllopet i Makedonien!

* Ja ja, nu har jag kommenterat Makedonien färdigt och kan övergå till min övriga tippning. Min förutsägelse här på bloggen ledde till 7 rätt till slut – privat blev det 8 eftersom jag under kvällen bytte ut Malta mot Vitryssland. I vilket fall så får det väl anses vara godkänt med tanke på att det har varit ganska svårt att avgöra vilka länder som var starka nog i den här semin.
De två länder jag inte fick med var Nederländerna (som har en tendens att alltid gå till final just när jag inte tror att de ska göra det) samt Österrike (se där vad en halvmåne kan göra för att nå framgång). Och de två jag tippade på som inte klarade sig var nämnda Makedonien samt Estland. De sistnämnda var en riktig överraskning, jag trodde på schlagern ”Verona”. Men jag kanske borde ha anat hur det skulle gå. Koits och Lauras framträdande var faktiskt lite tafatt och platt.

* Rumänien var inte mycket att snacka om, den där joddlarbiten är ett glädjepiller, det bara är så. Att Kroatiens ”duett” skulle göra intryck framgick också ganska tydligt när man väl såg det i TV:n. Även Vitryssland stack ut på ett härligt sätt, som fick mig att till och med ha överseende med den falsksång som förekom här och var och tippa dem till final. Vad gäller Bulgarien så är Kristian Kostov alldeles uppenbart mycket duktig, men jag vidhåller att själva låten aldrig riktigt lyfter på allvar för mig, och det skulle kännas ganska tråkigt om den vann uppriktigt sagt. (Vilket den nog inte heller gör, men Bulgarien kan möjligen nosa Italien och Portugal i bakhasorna en aning på lördag.)

* Om man ska analysera lite geografiska tendenser så kan vi nu konstatera att det blir ett okej år för Norden i alla fall, då Norge och Danmark båda gör Sverige sällskap i finalen. Tur att Norge gjorde det tyckte jag. Värre är det med Baltikum, där samtliga tre länder gick bet, och f.d. Jugoslavien har inte heller något bra år då de nu endast representeras av Kroatien. Hur detta kommer att påverka röstningssiffrorna och grannröstandet kan man spekulera vidare i de närmaste dagarna.

* Stackars Irland (som en gång var så lysande stjärnor) har nu missat finalen fyra år i rad … vad ska de hitta på härnäst månntro? Schweiz är också inne i en synnerligen negativ trend, liksom San Marino, men i det sistnämnda fallet var ju det inte så oväntat. Nederländerna, Österrike och Israel fortsätter däremot på positiva inslagna spår (någon politisk aversion mot Israel märks då inte i Eurovision), och Danmark och Norge bröt sina negativa mönster.

* Något som jag ser som mycket positivt är att samtliga de bidrag som framfördes helt eller delvis på ett annat språk än engelska nu har tagit sig till final. Heja det egna språket! Även om jag inte hoppas att alla ska sjunga på sina egna språk hela tiden, så uppskattar jag länder som är modiga nog att göra det. I Ungerns fall medför detta nu dessutom att vi har romani i finalen (är inte det första gången? får kolla upp det) och över huvud taget romsk representation där. Härligt. Eurovision får gärna vara ett forum för minoriteter.

* Utmärkt gjort program av Ukraina igen: inte så avancerat, men sympatiskt och fullt godkänt. Jag ser ingen anledning att klaga. Däremot var det nu tredje gången som Edward yttrade sitt skämt ”varför ändra på ett förlorande koncept” om San Marino … Och så undrar jag varför Edward och Måns hela tiden måste påminna om att det inte gick att rösta från Sverige i denna semifinal. Kommer det så många kommentarer hela tiden från sura svenska tittare som undrar varför de inte kan rösta …?

* Och nu under de närmaste timmarna så kommer finalens startordning att sättas snabbt som ögat. Jag hoppas fortfarande på att någon av favoriterna ska hamna på startnummer två, så att förbannelsen utmanas. Vid närmare eftertanke känns det faktiskt inte helt omöjligt att Portugal skulle kunna placeras där med flit. Nåja, det får vi se när vi vaknar i morgon bitti.

Jag har talat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar